4. Transfer en brede inzetbaarheid

Leerdoel 1 'verpleegtechnische handelingen' uit mijn stagewerkplan van mijn tweede jaar, met als doel 'Ik kan aan het einde van week 10 laten zien dat ik 3 verschillende patiënten medicijnen kan toedienen volgens de eindtermen van medicatietoediening' heeft een startende invloed gehad op de HBO-kernkwalificatie: de toepassing van kennis, inzichten en vaardigheden in verschillende beroepssituaties (HBO-kernkwalificatie 4 – transfer en brede inzetbaarheid).
Doordat ik medicatie mocht uitdelen aan de patiënten, heb ik mijn medecollega’s kunnen ontlasten op dat gebied en heb ik naar mijn mening een bijdrage kunnen leveren aan het functioneren van het team.
Verschillende collega’s heb ik gevraagd of zij mij wilde controleren bij het uitzetten en uitdelen van de medicatie. Twee van mijn collega’s hebben de medicatietoediening afgetekend op het formulier dat hiervoor bestemd is (bewijsstuk nummer 4). Ik denk dat ik op deze manier heb laten zien dat ik verantwoordelijkheid neem voor mijn eigen leren en het eigen leerproces voldoende aanstuur. In jaar 1 heb ik ook al medicijnen klaargezet en deze zijn toen afgetekend en uitgedeeld door mijn begeleidster. Hier heb ik veel van geleerd, omdat het verschillende soorten medicijnen waren en er een afwisselende toedieningsvorm was (oraal, perifeer). Echter heb ik hiervoor geen reflectieformulier of 'bewijs'.
Tot slot heb ik kennis, inzichten en vaardigheden toegepast, doordat ik achtergrondinformatie heb opgezocht over de medicijnen die ik heb toegediend op mijn stageafdeling (bewijsstuk nummer 5). Dit heb ik in mijn eerste leerjaar ook gedaan voor de meest voorkomende medicatie (bewijsstuk nummer 13).
Mijn leerdoel is als voldoende afgetekend en dat geeft naar mijn mening bewijs van voldoende functionering op dit gebied. Deze zal ik later bij de bewijsstukken toevoegen.

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb